Week 1 op Malta

5 september 2018 - L-Imsida, Malta

29 augustus '18
We zijn er klaar voor! Het moment dat we het vliegtuig instappen en het koude Nederland voor vier maanden inruilen voor het nu nog zonnige Malta. Vol goede moet kwamen we aan bij ons huis. Een mooi roze met witte huisje mooier van buiten dan van binnen kwamen we al snel achter. De poetsvrouwen waren er aan het poetsen en in het gangetje rook het heerlijk fris naar poetsmiddel. Toen we op onze verdieping van het 'studentenhuis' kwamen begon ons gezicht al een beetje te betrekken. Uitgedroogde planten, vieze gordijnen en wc rollen lagen overal.... We liepen verder naar de keuken waar onze mond al helemaal open viel. Zoveel keukenapparatuur hadden we nog nooit gezien op 1 aanrecht. De huisbaas had ons alles uitgelegd en de contracten werden getekend. Toen ze weg was moesten we wel even slikken. In de koelkast lagen beschimmelde tomaten van de bewoners daarvoor, een leeg potje kappertjes en een aangebroken pot pastasaus. Dus al met al voor ons geen goede start van het avontuur.
Nadat we de eerste 2 dagen het hele huis gepoetst en opgeruimd hadden gingen wij ook nog even genieten van de paar dagen vrij die we hadden tot dat stage begon.

1 september '18
Vandaag zijn we naar gozo geweest via een huisgenootje zij werd uitgenodigd door haar school en mocht aanhang meenemen. Met de boot zijn we naar verschillende plekjes geweest en de mooiste er uit was toch wel zeker de blue lagoon. Ik had niet gedacht dat hij daadwerkelijk zo mooi blauw kon zijn. We zijn daarna ook nog achter de blue lagoon gaan zwemmen waar de zee meer aqua/groen is.

3 september
(06.20) Vandaag mijn eerste stage dag. Ik heb er super veel zin in. Het enige nadeel is dat ik elke dag om 05.45 uur moet opstaan zodat ik om half 8 op stage kan zijn. Ik ben benieuwd of ik het niveau leuk en interessant ga vinden.
(17.30) Na een lange dag stage ben ik weer thuis. Mijn eerste indruk is dat het een arme stichting is die niet genoeg geld hebben voor goede zorg en goede opleiding. Al in een dag heb ik zoveel gezien wat in Nederland anders wordt gedaan. Niet perse de dagbesteding wat ik doe maar vooral als ik in de flats binnen kom en zie hoe de verzorgers hun tijd spenderen aan de cliënten. Zonder enige liefde geven ze de bewoners te eten. (Dit wordt niet door iedere verzorgster gedaan maar een gross er van doet dat wel...) Ook de dagbesteding is veel minder dan in Nederland. Mijn dag indeling zag er als volgt uit:

• 07:30 uur : bij elkaar komen zitten voor te bekijken hoe de dag eruit gaat zien.
  • 08:00 uur : Cliënten ophalen vanuit de flat en deze naar de busjes brengen die hen naar school brengen.
  • 08:30 - 09:30 uur : pauze
  • 09:30 - 10:45 uur: Cliënten ophalen vanuit de flat en een dagactiviteit gaan doen.
  • 10:45 uur : Cliënten wegbrengen zodat ze gaan lunchen en slapen.
  • 11:00 - 14:30 uur : pauze
  • 14:30 - 16:00 uur: Cliënten ophalen vanuit de flat en een dagactiviteit gaan doen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade